25 november, Banjul gehaald met beide auto’s!!!!

by Zwinkels

Final countdown.

Om 05.30 uur opgestaan en spullen in de auto. Er was warempel nog een ontbijtje ook, dus de kok was extra vroeg opgestaan. Om 06.00 uur vertrokken we dan ook. Tot aan de grens rijden we alleen en daarna in konvooi. We vertrekken in het donker en toch is het in de dorpjes een en al bedrijvigheid. Na ongeveer 50 kilometer komen we op een redelijke asfaltweg. Ook weer diverse checkpoints en bij een van die controles willen ze onze brandblussers zien. Die hebben we! De man was zo verbaasd, dat we meteen mochten doorrijden.

De kilometers vliegen voorbij, alsof die auto’s de stal ruiken. Toch nog een stukje van 30 km dirt road, maar dat deert ons niet. We maken alleen een sanitaire stop en drinken een slok. Eigenlijk gebeurt er vandaag niets bijzonders, behalve dat we het nog spannend vinden of de Volvo het wel volhoudt.

Bij de grens aangekomen staat het begeleidingsteam van de Challenge Amsterdam Dakar ons op te wachten. Even een uit-reis stempel van Senegal. Klaar in 10 minuten. Dan de in-reis stempel in Gambia. Er is even verwarring over het aantal auto’s, maar ook dat is in 10 minuten klaar. Wat een verschil als er geen geld bij betrokken is m.b.t in- of uitreizen. Geen corrupte douaniers die overal geld uit weten te slaan. We worden nu al blij van Gambia. De 20 km van de grens naar Barra, waar we de veerboot moeten nemen, worden we begeleid door de politie met sirenes voorop en iedere 10 meter springen er zwaaiende kinderen uit de bosjes. Echt leuk!!Kennelijk weten die kinderen waar de auto’s voor bedoeld zijn.

Bij de veerboot is het een wriemelende mensenmassa. Het is een oude boot waar de auto’s op gaan. We nemen plaats op een bankje en een Gambiaanse vrouw tegenover ons kan haar (levende met de poten aan elkaar gebonden) kippen niet kwijt, dus die worden zowat bij ons op schoot geparkeerd en die ontsnappen natuurlijk. Dan ziet een man de sandalen van John die met ducktape aan elkaar hangen. (Zie eerdere foto reisverslag) Dat is zijn eer te na, hij trekt naald en draad en lijm en schoenpoets tevoorschijn. John zegt nog: niet nodig, morgen gooi ik ze weg, maar de man is onverbiddelijk en alvorens  we aankomen met de boot zien zijn schoenen er weer heel aardig uit.

Na ongeveer drie kwartier varen zijn we in Banjul. Met zijn allen naar het finish-hotel. We zijn er, met allebei de auto’s!!!

Een biertje en een duik in het zwembad.. Inchecken in ons eigen hotel en terug voor de bbq, waar we ook het schema voor morgen doornemen.

Het goede nieuws is ook dat de container van de stichting Hand to Hand met daarin o.a. de door de solidariteitswerkplaats in Uden gemaakte kisten met gereedschap op tijd gearriveerd is hier in Banjul. Deze gereedschapskisten gaan we morgen zelf afgeven. Zodra een jongere een vak geleerd heeft, krijgt hij een gevulde gereedschapskist voor dat betreffende vak, zodat hij/zij daar onmiddellijk mee aan de slag kan. Morgen zullen we ook de scholen bezichtigen die we sponsoren. De kinderen komen daar extra voor naar school, want wij hebben veel nieuwe spullen bij ons.

In de avond is er nog een toespraak voor tv en we ontvangen een getekende oorkonde met eeuwige dank van de vice president.

We zijn al begonnen met fly-eren voor de veiling van de auto’s op zondag. ’s Avonds in ons hotelletje (als we aan de ruitenreiniger zitten) wordt er al op de deur geklopt door mensen die onze auto’s hebben zien staan en meer willen weten over de veiling. Ze kijken wel bijzonder raar naar de ruitenreiniger met schenktuit die tussen de colaflesjes op tafel staat.

img_6246 img_6249

About the Author

Zwinkels

10 thoughts on “25 november, Banjul gehaald met beide auto’s!!!!

andre

Ongelooflijk dat zelfs de Volvo het gehaald heeft. dat heeft vast niet alleen aan de ruitenwisservloeistof gelegen.
Kunde van zowel chauffeurs als monteurs ( al of niet voorzien van diezelfde vloeistof) zal hier grotendeels debet aan zijn.
Van harte gefeliciteerd met dit behaalde succes.

Bertini

Proficiat, grandioos.
Wat een prestatie.

Bertini en Toine

Lilian en Jos

Mooi avontuur, proficiat ook!
Ik zal vanavond een ruitje wassen op jullie gezondheid en goeie terugkeer.
jos

Mieke van der Heijden

GEFELICITEERD ! Wat een prestatie!

Angeliek Zwinkels

Gefeliciteerd, Chapeau en pa bien!

hannie

gefeliciteerd met jullie geweldige prestatie

Alex Rotteveel

Gefeliciteerd mannen !!!!!!!!

Wat een geweldige prestatie. Jullie kunnen trots zijn op jezelf en elkaar. Succes bij de veiling.
Ik heb all reisverslagen helaas nog niet kunnen lezen door gebrekkige wifi in Spanje, maar ga dit zeker nog doen.
Ziet er indrukwekkend uit.
Super!!!!!!!!!!!!!!

Alex

Willem Keeris

Wat een avontuur.
Proficiat voor alle vier de broers (en de auto’s).
Inderdaad een geweldige prestatie.

Quelle aventure.
Félicitations à tous les quatre frères (et voitures).
En effet, une grande réussite.

Niekje krekelaar

Hartelijk gefeliciteerd Zwinkeltjes
Goede reis terug
Niekje

Vincent, Femke, Mees, Sam, Fin

Super gedaan, gefeliciteerd!! (jullie zijn omgedoopt tot de vernuftige mannetjes).

En die Isuzu, dat is toch wel een hele goeie wagen…als wij mee zouden bieden en we hebben ‘m, rijden jullie dan ook weer terug?